Nachtvissen

Nachtvissen verboden in Soest en Baarn
Nachtvissers opgelet: in heel Soest en Baarn is nachtvissen verboden!
De Snoekbaars staat nachtvissen dan ook niet toe.
Onze controleurs zijn bevoegd om de vispas van de nachtvissers in beslag te nemen.
Mag ik dan helemaal nergens nachtvissen?"
Jazeker wel! Alleen niet in Soest en Baarn, waar De Snoekbaars visrechten heeft.
Er zijn verenigingen die viswater hebben waar nachtvissen met vergunning wél is toegestaan,
ook voor jou als lid van De Snoekbaars Baarn-Soest.
Of je ergens mag nachtvissen kun je eenvoudig checken op Visplanner.nl, ook op je smartphone.
Staat er geen nachtvis-symbool (zie foto hieronder) bij het viswater waar jij wilt gaan vissen, dan is nachtvissen daar niet toegestaan, en moet je een andere plek opzoeken.

Kijk op visplanner en zoek naar viswater waar jij wilt vissen.
Vul je vispasnummer in en kijk vervolgens of je bovenstaande symbool ziet staan voor nachtvissen.

Als Bestuur hebben wij met gemeente, politie en een aantal inwoners van Soest het volgende afgesproken: zodra nachtvissers bij vijvers in Soest worden gesignaleerd, wordt ook de politie ingeschakeld. Zoals gezegd zijn onze controleurs bevoegd om je vispas in te nemen, en daarnaast kan de politie stevige boetes opleggen aan nachtvissers. Dit zijn de boetebedragen als je wordt betrapt op illegaal nachtvissen:

• nachtvissen: 140 euro
• 's nachts in tent verblijven: 140 euro
• wildplassen/-poepen: 140 euro
• nachtrust omwonenden verstoren: 140 euro
• alcohol gebruiken: 90 euro
• vuurtje stoken: 280 euro
• valse naam/geboortedatum opgeven: 370 euro
• plus 9 euro administratiekosten per overtreding. Reken eens uit wat een nachtje vissen dan kost.

Onderstaande rode tekst is een melding die wij ontvingen over nachtvissen in de vijver bij het Pijperpad.
Deze melding onderstreept waarom nachtvissen verboden is.
Nog vragen hierover? Bel of mail ons: 035 5413067 of info@hsvdesnoekbaars.net
Verder ziet u onderaan in blauwe letters nog een vraag / antwoord die op 13 mei 2018 via e-mail heeft plaats gevonden.

Geachte medewerker van HSV De Snoekbaars,
Wij willen u erop attenderen dat bij de vijver van het Pijperpad te Soest (de vijver met de brug) telkens weer sprake is van nachtvissen.Dat is hier verboden.

Deze nachtvissers installeren zich doorgaans met complete uitrusting: tent, kooktoestel, pannen, toiletpapier etc.
Zij maken zich hiermee ook schuldig aan wildkamperen. Bovendien is het nachtvissen een inbreuk op onze privacy en nachtrust, want de nachtvissers installeren zich pal achter onze huizen en op slechts een paar meter afstand van onze slaapkamers, en ze zijn bepaald niet stil. Bij hun vertrek laten ze troep achter. Ook dat is verboden.
Het is dus een opeenstapeling van overtredingen. Afgelopen weekend was het opnieuw raak.

Op uw website wordt echter aan het verbod op nachtvissen vrijwel geen aandacht besteed.
Er staat slecht een enkele opmerking naar aanleiding van een klacht, en die opmerking zit diep verstopt, onder 'Mededelingen'. Daarom het dringende verzoek om uw leden veel nadrukkelijk en persoonlijk te informeren dat nachtvissen absoluut niet is toegestaan, en daar ook zelf actief tegen op te treden.
Want het is inmiddels duidelijk dat die mededeling op uw website niet wordt gelezen, of dat de nachtvissers het verbod aan hun laars lappen. Een van de buren heeft inmiddels contact gelegd met de politie, omdat sommige vissers zelfs zo ver gaan dat zij vervelend worden als ze door bewoners worden aangesproken op hun verboden activiteiten.

Graag vernemen we welke maatregelen u gaat treffen om een eind te maken aan het illegale nachtvissen en de bijbehorende overlast.
Wij hopen dat het door uw ingrijpen niet nodig zal zijn de politie erbij te roepen.
Dat hopen wij ook voor uw leden, want de boetes zijn niet mals.

Goedendag,
Ik heb jullie berichtgeving gelezen over de nachtvis toestemming, geldt dit ook voor Eem bij het Ocrieteiland?
Met vriendelijke groet,
xxxxxxx

Geachte heer xxxxxx,
Vriendelijk dank voor uw e-mail.
Ja ook daar hebben we te maken met instanties (Jachthaven / waterschap /natuur-stiltegebied ) die niet mee willen werken aan nachtvissen.
Er is op dit moment vanwege nieuwe situatie ( dijkverzwaring ) wel overleg om te zoeken naar mogelijkheden elders aan de Eem.
Maar tot nu toe is het nergens aan de Eem toegestaan.
En ja desondanks zien of horen we wel dat er mensen zijn die denken dat ze mogen nachtvissen aan de Eem.
Maar het is dus niet toegestaan!