Hsvdsb Verenigingswater

Rivier 'de Eem'

Het grootste viswater waar wij het volledige visrecht van hebben is de rivier de Eem. De Eem was voor de afsluitdijk een getijdenrivier van de Zuiderzee. Het uitstrekkende gedeelte door het landschap van Eemdijk, Eembrugge, Baarn, Soest en Amersfoort heeft een lengte van ongeveer 18 kilometer.
Op de Eem geeft de vereniging de mogelijkheid om vanuit de thuishaven op het Ocrieteiland  met een boot deze rivier te bevissen. Ook zijn er visplekken waar vanaf de kant de rivier te bereiken is.
(zie pagina's Eem in het menu onder Kop Viswater.)

De Eem is buiten het door wedstrijdvissers beviste water een prachtige rivier om op snoek, snoekbaars, karper en witvis te vissen. De Eem is door de vereniging ingebracht in de vispas.
Verder is het een openbaar vaarwater, waardoor er alleen met een vispas gevist mag worden met  door de Minister aangewezen aassoorten.

De gesloten tijd voor snoek is 1 maart tot de laatste zaterdag in mei.
De gesloten tijd voor snoekbaars en baars is 1 april tot de laatste zaterdag in mei.
In deze tijd is kunstaas verboden m.u.v. kunstvliegen kleiner dan 2.5 cm. i.vm. vliegvissen.

Gemeente Soest:

• De vijver gelegen aan de koningsweg ter hoogte van de BP benzinepomp
• De vijver nabij het Pijperpad De vijver achter de van der Weijdenstraat
• De vijver achter de vijverhof (nachtvissen niet toegestaan)
• De vijver nabij de Libel - Swelinkstraat De vijver nabij de Koningsweg - Eigendomsweg
• De vijver nabij de Koningsweg - Obrechtstraat
• De vijver nabij de Koningsweg - Varenstraat
• De vijver nabij de Koningsweg - Dorpstaat
• De vijver nabij de Koningsweg - Clementstraat
• De vijver nabij de koningsweg - Vrijheidsweg

Gemeente Baarn:

• Zandput aan de noordzijde van de A1 (de zuidelijke oever mag niet betreden worden). De regels voor de zandpunt worden gewijzigd nadat de werkzaamheden zijn afgerond.
Het is ten strengste verboden de auto mee te nemen naar de waterkant. De toegang tot het viswater dient te geschieden vanaf het zuidereind.
• De waterplas (Beltgat) ten noorden van de Geerenweg - Drakenburgerweg
• De Praamgracht (Het is toegestaan om met 2 hengels te vissen, waarbij ten hoogste 1 hengel geaasd mag zijn met dode vis, kunstaas of een stukje dode vis groter dan 5 cm. Het is verboden om de landerijen van de heer Paridon te betreden vanaf het zuidereind. Dit.zal door borden duidelijk worden aangegeven.)

Gemeente Bunschoten:

• De kleine waai bij boerderij hooiwerf onder Eemdijk

Gemeente Eemnes:

• De opgaande wetering langs de kerkweg in Eembrugge
(Het is toegestaan om met 2 hengels te vissen, waarbij ten hoogste 1 hengel geaasd mag zijn met dode vis, kunstaas of een stukje dode vis groter dan 5 cm.)

Gemeente Amersfoort: